Het Zorgkabinet

De juiste zorg voor u

Hoe moet ik een PGB aanvragen?

Het proces voor het aanvragen van een PGB (persoonsgebonden budget) om langdurige zorg in te kopen bestaat uit de volgende stappen:

  1. Het aanvragen van een zorgindicatie bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Dit is de eerste stap om in aanmerking te komen voor een PGB. Hierbij dient u een aanvraag in te dienen bij het CIZ, waarbij u aangeeft welke zorg u nodig heeft. Het CIZ bepaalt of u in aanmerking komt voor zorg en welke zorg dit moet zijn. Binnen 6 weken ontvangt u een indicatiebesluit met daarin vermeld voor welke zorg u in aanmerking komt.
  2. Aanvragen van een PGB bij het zorgkantoor. Hierbij dient u gebruik te maken van het PGB aanvraag formulier van het zorgkantoor in uw regio. U stuurt een budgetplan mee waarin u uitlegt hoe u het PGB wilt besteden. Indien gewenst, kunt u ook een persoonlijk plan toevoegen om meer informatie te geven. Na ontvangst van uw aanvraag wordt u uitgenodigd voor een afspraak waarbij samen met het zorgkantoor wordt bekeken of een PGB de juiste oplossing is voor uw situatie.
  3. Toekenning van het persoonsgebonden budget. Als uw aanvraag goedgekeurd wordt, ontvangt u een toekenning van het persoonsgebonden budget. De hoogte van het budget wordt bepaald aan de hand van de benodigde zorg die is weergegeven in de zorgindicatie van het CIZ. U zult maandelijks een eigen bijdrage moeten betalen die niet wordt gedekt door het PGB. Dit besluit, evenals de hoogte van het budget, staan vermeld in de toekenningsbeschikking. Als u het niet eens bent met het besluit van het zorgkantoor, kunt u bezwaar maken bij het CIZ.
  4. Het sluiten van een zorgovereenkomst. U kunt nu zelf uw zorg gaan inkopen bij de zorgverlener van uw keuze. U sluit een zorgovereenkomst waarin vermeldt staat welke zorg u heeft ingekocht en wat deze zorg kost. Dit doet u in de vorm van een zorgbeschrijving. Hiervoor ontvangt u een daarvoor bestemd model van het zorgkantoor.
  5. Declareren van de kosten. Om de kosten van uw zorgverlener te declareren, moet u gebruik maken van de online tool Mijn PGB van de SVB. Hiermee kunt u digitaal declaraties indienen, wat sneller gaat dan schriftelijk. Het geld voor uw persoonsgebonden budget wordt niet op uw eigen bankrekening gestort, maar op een rekening bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB betaalt vervolgens uw zorgverleners uit, dit wordt ook wel trekkingsrecht genoemd.
  6. Beheren van het PGB. Nadat u uw persoonsgebonden budget heeft ontvangen, bent u verantwoordelijk voor het beheren van het budget. Dit betekent dat u zorgt dat u uw zorgverleners betaalt en dat u binnen het budget blijft. U kunt hiervoor gebruik maken van een budgetadministratie programma of een administratie bijhouden op papier. Het is belangrijk om goed bij te houden wat u heeft uitgegeven en wat er nog over is van uw budget. Ook moet u regelmatig overleg hebben met uw zorgverleners en het zorgkantoor om te bespreken of uw budget nog voldoende is en of er eventueel aanpassingen nodig zijn.
  7. Jaarlijkse evaluatie. Jaarlijks wordt er een evaluatie uitgevoerd door het zorgkantoor om te beoordelen of het PGB nog juist besteed wordt.

Meer interessante artikelen